در اولین مقاله از سری مقالات شناخت انواع مردان بر اساس روایت خانم شینودا بولن که انواع کهن الگوهای مردانه و زنانه را بر اساس روانشناسی تحلیلی یونگی معرفی می کند ، برآنیم که کهن الگوی زئوس مبتنی بر کتاب شناخت انواع مردان از انتشارات بنیاد فرهنگ زندگی بررسی کنیم .
زئوس فرمانروای آسمانها - قلمرو قدرت و اراده
زئوس قدرتمندترین فرمانروا در میان فرمانروایان المپ بود. او از قله ی المپ که کوهی بلند بود و معمولا با ابرها پوشانده میشد بر آسمانها فرمانروایی میکرد . هنگامی که او و دو برادرش جهان را میان خود تقسیم کردند ، آسمانها به زئوس رسید ، پوزیدون فرمانروای دریاها شد و هادس فرمانروای دنیای زیرین . قرار بود زمین و کوه المپ تحت فرماندهی هر سه ی آنها باشد ، اما زئوس فرمانروایی زمین و کوه المپ را هم به عهده گرفت .
همان طور که آسمانها با دریاها و دنیای زیرین تفاوت زیادی دارد شخصیت فرمانرواهای آنها نیز با هم تفاوتهای زیادی دارد، برای مراقبت از آسمانها باید زمین و تماس با دنیای قابل لمس را رها کرد. از این مکان مرتفع به جای دیدن درختان ، کل جنگل را میبینیم . زئوس فرمانروای رعد و برق نیز بود و نماد او «رعد» است. حتی امروز هم که گاهی برخلاف ارزشهای پدر سالارانه عمل میکنیم ، آماده میشویم تا رعد و برق جانمان را بگیرد و ما را تنبیه کند. به عنوان فرمانروای باران ، زئوس آنچه برای رشد گیاهان لازم بود فراهم میکرد . چه در زمان تنبیه یا زمان رشد و قدرت ، زئوس در آسمانها نشان داده می شود.
مانند تمامی فرمانرواهای موفق او توانست با کمک گرفتن از دیگر کهن الگوها فرمانرواهای دیگر را شکست بدهد و پیروز شود. زئوس به این شکل قدرت خود را تضمین کرد و توانست ویژگیهای زئوسی را به دیگران تحمیل کند .
هنگامی که دوست داریم موقعیتی بالاتر از دیگران داشته باشیم و بر دیگران فرمانروایی کنیم ، مثل زئوس عمل میکنیم مردان قدرتمند با نفوذ سیاسی و اقتصادی از دوره ی شاه آرتور تا زمان حال ، همگی در حوزه ی قدرت و تصمیم های قدرت طلبانه، ویژگی های زئوسی از خود نشان میدهند.
از دیدگاه روان شناسی ، به ویژه برخلاف پوزیدون و هادس ، فرمانروایی آسمانها به قدرت کنترل و منطق نیاز دارد.
زئوس
زئوس یا همان ژوپیتر و ژو در کهن الگوهای رومیها فرمانروای فرمانروایان در کوه المپ بود. او فرمانروایی بود که رعد و برق را در اختیار داشت. نماد او عقاب بود . زئوس به ابرها فرمان میداد و باد در اختیارش بود . او پدر سایر کهن الگوها و حتی انسانها به شمار میرود. او بود که به پادشاهان اختیار و قدرت می داد . قانون در کنترل او بود و مجازات خطاکاران را او به عهده داشت .زئوس به شکل مردی با نفوذ ،با ریشی بلند که معمولا روی تخت پادشاهی قرار دارد ، تصویر شده است. مجسمه ی مشهور او یکی از عجایب هفتگانه است که از جنس طلا و عاج و توسط فیدیاس ساخته شده و در معبد زئوس در المپیا قرار دارد.
نام او ریشه ای هندواروپایی دارد و از dyu به معنای درخشش آمده است. نور و قدرت از مشخصه های این کهن الگوست.
تبارشناسی و اسطوره شناسی
زئوس آخرین فرزند کرونوس و ریا بود . قبل از او سه برادر و سه خواهر دیگر به دنیا آمدند که همگی توسط کرونوس بلعیده شدند. ریا پس از تولد زئوس ، تکه سنگی را در پارچه پیچید و آن را به جای زئوس به کرونوس داد . زئوس سپس به غاری در کریت برده شد و مطابق روایتهای مختلف توسط یک پری یا یک بز بزرگ شد.
هنگامی که زئوس بزرگ شد ، از متیس خردمند خواست دارویی تهوع آور به کرونوس بدهد. کرونوس پس از خوردن این دارو برادران و خواهران دیگر زئوس و هم چنین سنگی را که به جای او خورده بود ، بالا آورد. پس از آن زئوس با کمک دو برادرش، هادس و پوزیدون قدرت را از کرونوس گرفتند. این نبرد ده سال طول کشید و در تمام این مدت زئوس فرماندهی سپاه مقابل;کرونوس را به عهده داشت. البته در این میان کمکهای سایکلوپیس که فرمانروای رعد و برق بود ،به سود زئوس تمام شد.
زئوس و همراهانش
پس از شکست دادن کرونوس و سپاهش ، زئوس با رابطه ای نزدیک با زنان مهم در دربار توانست نسل دوم المپیها را پایه ریزی کند و پدر بسیاری از کهن الگوها شد. زنانی که زئوس با آنها رابطه ای نزدیک داشت ، عبارت بودند از متیس ،تمیس، یورینوم ،دیمیتر ،نموسین لتو و هرا. همراهان زئوس در این نبرد ، فرمانرواهایی سالخورده و با نفوذ بودند . البته پس از این که رئوس قدرت کل را به دست گرفت ، همگی فرمانبردار زئوس شدند.
یکی از همسران زئوس ،متیس نام داشت که به دلیل برخورداری از دانش و خرد مشهور بود. او مادر آتنا بود. تمیس ، کهن الگوی عدالت و نظم ،همسر دوم زئوس بود .یورینوم همراه سوم زئوس کهن الگوی شکوه بود . زئوس از همراهی با دیمیتر صاحب پرسفون شد. همراه بعدی او لتو بود که از زئوس صاحب یک دوقلو به نامهای آپولو و آرتمیس شد.
زئوس و هرا
هرا ،دختر ریا و کرونوس ،دوشیزه ای بود که در تابستان و پاییز به خاطر ازدواج با زئوس برای او جشن میگیرند و در زمستان به خاطر جدایی اش از زئوس و بیوه شدنش عزاداری میکنند . هرا در زمستان از نظر دیگران پنهان شد و در فصل بهار دوباره به صورت دوشیزه پدیدار شد. زئوس دست کم بیست و سه بار ازدواج کرد و حاصل ازدواجهای او دخترها و پسرهای مختلف بودند. البته در این میان با افرادی از جنس خودش هم ارتباطهایی داشت ،از جمله ی این افراد میتوان گانیمد را نام برد.
زئوس و فرزندانش
زئوس فرزندان زیادی داشت. او اولین کهن الگویی است که از فرزندان خود مراقبت میکند ،به آنها اعتماد دارد و چیزهایی را به آنها میبخشد. هنگامی که مادر دیونوسوس، وقت بارداری از دنیا رفت، زئوس جنین را به پای خودش دوخت و دیونوسوس را تا زمانی که به دنیا بیاید، همراه خود این طرف و آن طرف میبرد. او به دخترش آرتمیس هر چیزی را که میخواست، می بخشید تا کهن الگوی شکار شود. او حتی به دختر دیگر خود آتنا اعتماد کرد و نمادهای قدرت را در اختیار او قرار داد .او اختلاف میان آپولو و هرمس را با بردباری حل کرد و هرمس را وادار کرد گاوهایی را که از برادرش آپولو دزدیده بود ،به او برگرداند. همین نکته باعث دوستی میان آپولو و هرمس شد. البته زئوس بخشهایی تاریک نیز دارد که بعدها به چشم میخورد. او هفایستوس را از کوههای المپ به پایین پرتاب کرد. دلیل این کار زئوس، همدستی هفایستوس و مادرش بود .زئوس از یکی از پسران خود به نام آرس نفرت داشت و هنگامی که متیس ،آرس را باردار بود هر دوی آنها را با هم بلعید. با همه ی اینها خوش رفتاری و بخشش زئوس به عنوان یک پدر ،بخشی مهم از طبیعت او به حساب می آید.
کهن الگوی زئوس
نشستن در میان بزرگان با اقتدار کافی در حالی که فرمانروای همه ی آنها هستی ،تصویری است از موقعیت زئوس . مردانی که فرمانروای زندگی اند، اختیار همه چیز را به دست دارند و در این امر موفق هستند، صاحب شخصیتی زئوس گونه اند. ویژگی های شخصیتی آنها با ویژگیهای شخصیتی این کهن الگو شباهت دارد.
زئوس و کهن الگوی پادشاه
زئوس ظرفیت و توانایی این را داشت که فرمانروا شود .مردان و زنانی وجود دارند که میتوانند مانند زئوس باشند.
زئوس به عنوان یک کهن الگو این نیرو و انگیزه را در خود میدید که به پادشاه تبدیل شود. او خانه ی خود را به شکل قلعه ای میدید که خانواده اش در آن سکونت داشتند. در این کهن الگو نیاز به ازدواج و بچه دار شدن وجود دارد. او فرزندانش را به عنوان ادامه ی خود میبیند و از همسرش توقع دارد که خانه و خانواده را به شکلی مناسب اداره کند و به گونه ای رضایتش را فراهم آورد که نیاز به دخالت او به حداقل ممکن برسد .داشتن خانواده تنها یک بخش از انگیزه ی او برای شکل دادن به قلمرو پادشاهی است. زئوس خواهان اختیار و قدرت است و برای رسیدن به هدفهای خود ریسک میکند. او دوست دارد خود رئیس خودش باشد و نمی خواهد برای دیگری کار کند.
شاه آرتور نمونه ای است از این کهن الگو .او به عنوان شخصی ناشناس تلاشهای خود را آغاز میکند و هدفش اتحاد حکومت ملوک الطوایفی است. در دنیای امروز این مسئله در تجارت و کسب و کار به چشم میخورد .افرادی وجود دارند که در دنیای کسب و کار از هیچ شروع میکنند و به غولهای تجاری تبدیل میشوند. این افراد همان ویژگیهای شخصیتی زئوس را دارند.
این کهن الگو در (نظام پادشاهی پدر و فرزندی) و فرزندانی که پدری پولدار و با نفوذ دارند و راه آنها را دنبال میکنند نیز دیده می شود. هنگامی که این کهن الگو با نقشی موروثی همراه میشود، برای گستراندن مرزهای پادشاهی و رسیدن به ثروت و قدرت بیشتر انگیزه می یابد. خانه های بزرگ و دفاتر تجاری همگی نشان دهنده ی این کهن الگوست .هنگامی که قدرت در دست افراد زئوسی قرار میگیرد ،دوران طلایی شروع میشود.
زئوس و کهن الگوی تصمیم های با اراده
رعد و برق و عقاب دو نماد اصلی زئوس هستند .آنها نشان دهنده ی عمل کردن از راه دور و سرعت عمل هستند که هر دو از مشخصات کهن الگوی زئوس است. عقاب در ارتفاع بلند پرواز میکند و افق تا افق، به راحتی در محدوده ی دید اوست. او توانایی دارد کوچکترین حرکت شکارهای کوچک خود را از فاصله ای زیاد ببیند ،به سرعت ارتفاعش را کم کند و خرگوش کوچکی را که دنبال کرده ،به راحتی شکار کند. زئوس هم درست مثل عقاب از فاصله ای دور آنچه میخواهد را در نظر دارد. شکارهای افراد زئوسی ممکن است محصولی خاص ،کارمندی مشخص یا شرکتی باشد که او به آنها علاقه مند شده است. هنگامی که زئوس چیزی را در نظر میگیرد ،با تمرکز به سمت آن حرکت میکند. او در عین حال که تصویر بزرگ را میبیند. از جزئیات ریز هم به خوبی آگاه است و هنگامی که روی این جزئیات تمرکز میکند ،تمام توجه خود را به آنها معطوف میکند اما درست مثل عقابی که ناگهان شکارش شروع به دویدن و فرار میکند یا توسط حیوان دیگری شکار میشود ،او نیز در صورتی که احساس کند شکار مورد نظر دیگر در محدوده ی دسترس او نیست ،به سادگی جهت خود را عوض میکند و به دنبال شکار دیگری میرود.نماد رعد و برق نشان دهنده ی قدرت تنبیهی زئوس است .زئوس توانایی دارد این قدرت را نیز از فاصله های دور نشان بدهد .زئوس با خشم و حسادتی که داشت توانست با استفاده از رعد و برق فاتون را بکشد. به هر حال رعد و برق قدرت ضربه زدن را در زئوس نشان میدهد. در افراد زئوسی، در دنیای تجارت، رعد و برق میتواند نماد اخراج کردن کارمندان و مدیران نالایق باشد. این افراد با این کار به سود تجارت شان عمل می کنند و آن را به موفقیت نزدیک میکنند .همان طور که میدانید اخراج کردن فردی از کار روی او و زندگی خانوادگی اش اثری منفی خواهد داشت. این در واقع نوعی کشتن اوست، در حالی که زئوس هرگز به این موارد نمی اندیشد.
همکاران زئوس در تجارت و روابط
فرد موفق زئوسی میتواند به راحتی با مردان دیگری مانند خود همکاری کند. او میتواند در جلسات کاری این همکاری را ایجاد و آن را تقویت کند. فقط کلام او برای این منظور کافی است. او دوست دارد با کسانی کار کند که با اراده و مصمم هستند. او از این افراد انتظار دارد به بهترین شکل دنبال سود باشند و خود هم این گونه عمل میکند. هدف فرد زئوسی تقویت و گسترده تر کردن قدرت و توان است.
در دنیای امروز زئوسی ها دوست دارند با بانکداران، توزیع کنندگان و حتی رقبای خود همراه و همکار باشند. در این میان فقط عنوان ها تغییر کرده اند و ویژگیهای زئوسیها به همان شکل کهن باقی مانده است. زئوس با کمک سایکلوپها به قدرت رسید. بدون کمک سایکلوپها زئوس نمیتوانست در نبرد با دیگر کهن الگوها پیروز شود. سایکلوپها به این دلیل به زئوس کمک کردند که او آنها را آزاد کرد .در دنیای تجارت، زئوسیها میدانند چه زمانی لازم است از توان و اقتدار خود استفاده کنند .اگر زمان مناسب فرا رسیده باشد، آنها این کار را با ظرافت انجام میدهند و با همکاری های دیگران جایگاه خود را در محل قدرت ،تحکیم و تقویت میکنند.
زئوسی ها در ازدواج
برای زئوسیها که تشکیل و تأسیس قلمرو را مهم میدانند ،ازدواج نیز به عنوان قلمرویی است که در آن میتوان قدرت و ارتباطها را تقویت کرد. در فرهنگهای پدر سالارانه ازدواجهایی فرمایشی وجود دارند که فقط به دلیل استحکام روابط میان دو قوم یا دو خانواده رخ میدهند. هفت ازدواج رسمی زئوس از چنین الگویی پیروی می کرده است.
برای مرد زئوسی انتخاب همسر، ارتباطی با رابطه ی قلبی ندارد، برای او هر چیزی باید هدفش را که تقویت قدرت و قلمرو اوست ،نزدیک تر و واقعی تر کند .خیلی عجیب نیست که ازدواج میان زئوس و هرا تبدیل به الگویی از اختلافها میشود. هنگامی که این دو کهن الگوی قدرتمند پیوند میخورند، هر یک از آنها انگیزه ای متفاوت از این پیوند در نظر دارد. برای هرا ازدواج تعهدی است پر معنا که به مهمترین چیز در زندگی تبدیل میشود .هرا مهمترین کهن الگوی زن است.
در این میان زئوس هنوز با همان هدف شکار به دنبال زنان میرود و این ویژگی عقاب گونه را حتی در ازدواج هم حفظ میکند. او با دیدن کسی و علاقه مند شدن به او هر کاری بتواند، انجام میدهد تا به شکار نزدیک شود و هنگامی که موفق میشود به این شکار برسد، دوباره توجه خود را به قلمرواش معطوف میکند .او دوست دارد فرزندان زیادی داشته باشد ،چون نسل او میتواندحافظ اقتدار و قلمرواش باشد.
زئوس و پدر آسمانی
علاقه به فرزند یکی از ویژگیهای کهن الگوی زئوس است. او از فرزندان خود مانند زیردستان ،انتظار فرمانبرداری و حرف شنوی دارد. در این میان فرزندانی مورد علاقه ی او قرار میگیرند که مانند او باشند ،مانند او فکر کنند و اجازه ندهند احساس و هیجان، اختیار آنها را به دست گیرد. این ویژگیها در آپولو و آتنا هم وجود دارد .پسرانی که در مدرسه و ورزش عملکرد خوبی دارند و دخترهایی که رابطه ی میان آنها و پدر رابطه ی خوبی است ،مورد علاقه ی پدرهای زئوسی هستند. او پدری مربی گونه است که فرزندان خود را در تحصیل و حتی کار راهنمایی میکند و گاهی به جای آنها کارهای لازم را انجام میدهد. او در پاسخ توقع دارد فرزندانش وفاداری نشان بدهند و اگر فرزندی پس از بزرگ شدن از خواسته های پدر سرپیچی کند، احساس میکند این فرزند خیانتکار است.
زئوس در عین حال که پادشاه است ،خانواده دارد و پدر است. او دوست دارد فرزندان و نوه هایش نام او را یدک بکشند و حتی سالها پس از او خواسته هایش را در قلمرو خود پیاده کنند. زئوسیهای میلیونر با این انگیزه ها، شرکتهایی را تأسیس و پایه گذاری میکنند که حتی سالهای سال پس از مرگ آنها هم نسل به نسل موفق هستند.
مردان زئوسی دوست دارند آنچه را که لازم است برای فرزندان خود فراهم کنند. آنها به خوبی این کار را انجام میدهند و به این مسئله افتخار میکنند .اندازه ی خانه ی زئوسی ها نشان دهنده ی نیاز آنها به گستردگی قلمروشان است. این نوع پدرها معمولا افرادی دست و دلباز هستند، اما در مقابل از فرزندان خود توقع حرف شنوی دارند .در بودجه ی خانواده های زئوسی این که چه کسی چه چیزی را صاحب میشود، درست مثل تقسیم بودجه ی دولتی در میان دولتمردان است. البته چنین چیزی با نظر رئیس دولت انجام میشود. کهن الگوی زئوس پدری است با اقتدار که حرف آخر را میزند، او ممکن است درباره ی موارد مختلف آزادانه نظر دیگران را بشنود ،اما هنگام تصمیم گیری و شنیدن حرف آخر ،همه باید ساکت باشند.
زئوس مرد
زندگی زئوس مرد نشان میدهد که این کهن الگو تصویری ترکیبی دارد و ویژگیهای زیادی را میتوان در او یافت. این ویژگی ها می تواند در هر سنی خود را نشان بدهد و به دلیل همین ویژگیهای آشکار است که میتوانیم به سادگی این کهن الگو را در افراد شناسایی کنیم .در وجود بسیاری از مردان زئوسی ،کهن الگوهای دیگری هم دیده میشود. همچنین ممکن است در دوره ای خاص از زندگی کهن الگویی در فرد غالب شود و زندگی او را از درون تحت تأثیر قرار بدهد. در این حالت ویژگیهای زئوسی در این افراد به شکل پس زمینه باقی میماند ممکن است مردی ویژگیهای زئوسی را فقط در یک حوزه از زندگی نمایان کند؛ این حوزه میتواند کسب و کار یا زندگی خانوادگی باشد.
بلوغ و نوجوانی
هنگام بلوغ رفتار چنین فرزندی برای خودش مشکل ساز خواهد شد .به عنوان یک نوجوان او به گونه ای رفتار میکند که دیگر مردان به او نشان میدهند رئیس واقعی در هر جا او نیست. او اگر فردی باهوش باشد متوجه میشود که گاهی درگیری در جنگهای قدرت که به شکست منجر میشود، برایش فایده ای ندارد. دوستان و نزدیکان پسر او خیلی زود متوجه میشوند که چنین نوجوانی میتواند در مدرسه و دانشگاه نقش رهبر داشته باشد و این برای دخترهای هم سن و سال او جذاب و جالب است. او فردی است ایده آل گرا و عمل گرا که ممکن است آن قدرها هم باهوش و با استعداد نباشد. برای او گذشته ی خود و دیگران اهمیت زیادی ندارد و همراه جریان زندگی پیش میرود.
دنیای کار
از زمانی که مرد زئوسی اولین کار خود را پیدا میکند، به فکر این است که اگر رئیس باشد، اوضاع به چه شکلی تغییر خواهد کرد. پسران زئوسی کنجکاوی زیادی درباره ی کسب و کار دارند ،خودشان یاد میگیرند چگونه باید کاری را به بهترین شکل ممکن انجام بدهند و افرادی را که برای آنها کار میکنند، به خوبی میشناسند. مرد زئوسی به شکلی غریزی همیشه به «تصویر بزرگ» توجه و تمرکز دارد و افکار و رفتار خود را با آن هماهنگ میکند. چنین فردی همواره شکایت دارد که چرا بالاسری ها کارهایی را که او در آنها موفق است نمیبینند. لازم نیست کسی درباره ی کار زیاد یا خلاقیت به او چیزی بگوید. او همواره به دنبال فرصتهای مناسب است.
دیدگاه زئوسی ها به آنها کمک میکند در هر کاری از دیگران پیشی بگیرند. زئوسیها ویژگیهایی دارند که باعث شهامت آنها میشود. برای آنها رسیدن به پول و ثروت مثل بازی ای است که به طور غریزی در آن مهارت دارند. اگر لازم باشد مرد زئوسی کسی را که برایش کار میکند اخراج کند یا به کسی درسی بدهد ،به راحتی و بدون هرگونه اغماض این کار را انجام میدهد. زئوسی ها مقام هایی بالا دارند، چه شغل آنها دولتی باشد ،چه سرقت و قاچاق .
ارتباط با زنها
زئوسی ها چون افراد مهمی هستند به صورت طبیعی برای زنها جذابیت دارند. آنها از قدرت ،شهرت و ثروت خود برای جذب زنها استفاده میکنند .زئوسیها از زنان توقع دارند که آنها را دوست داشته باشند و معمولا در روابط خود با زنها خیلی متعهد نیستند. آنها از زنان توقع فرمانبرداری دارند.
.
ارتباط با مردها
مردها در بازیهای زئوسیها مهره هایی مهم هستند .برخی از این مردها همکاران و برخی دیگر رقبای آنها هستند. زئوسی ها خیلی خوب میدانند که رقیب امروز ممکن است فردا به یک همراه تبدیل شود یا برعکس .زئوسیها از این مهره ها به بهترین شکل استفاده میکنند و هر جا که لازم باشد حتی آنها را قربانی میکنند .برای زئوسیها ممکن است موقعیت هایی پیش بیاید که هر کسی را قربانی کنند البته آنها از دیگران هم توقع دارند که همین کار را انجام بدهند. اگر چه آنها افرادی بی رحم هستند اما خود را بی رحم نشان نمیدهند ،چون میدانند سودی در دشمن تراشی وجود ندارد.
یکی از توانایی های زئوسیها استعداد آنها در مذاکره و سازش است. آنها دائماً در حال مذاکره اند و خیلی خوب میدانند در حال مذاکره برای چه چیزهایی هستند .آنها به نیازهای دیگر مردان اهمیت میدهند و این نیازها را خوب می شناسند. جمع های مردانه که سبب بیشتر شدن اقتدار زئوسیها میشود برای آنها جالب و دوست داشتنی است. عضویت در این جمع ها باعث میشود آنها همکاران خود را برای موفقیت در کسب و کار انتخاب کنند. مردانی که برای رسیدن به قدرت تلاش میکنند ،برای زئوسی ها جالب هستند. تفریح برای زئوسیها جمع شدن گروه مردانی است که همگی از قدرت و شهرت برخوردارند.
روابط نزدیک
مردان زئوسی در گروه مردان آلفا قرار دارند مردان آلفا به دنبال موفقیت هستند خشونت دارند و در مقایسه با مردان معمولی بیشتر درگیر روابط جنسی هستند کهن الگوی زئوس نمونه ی کاملی است از یک مرد آلفا برای این که مرد زئوسی عاشق باشد باید حتما کهن الگوهای دیگری هم در او وجود داشته باشد زئوسیها خیلی احساساتی نیستند. آنها تمام توجه خود را روی کسب قدرت متمرکز کرده اند و از نظر احساسی در فقر قرار دارند با تمام اینها برای آنها جالب خواهد بود که زنی فرمانروا اختیارشان را به دست گیرد
ازدواج
فهرست ازدواج زئوسیها نشان داده است که آنها یا با فردی مثل خود یا فردی بالاتر از خود ازدواج کرده اند. این ازدواج ها در تاریخ ،در حقیقت نوعی انتقال قدرت بوده است .در دنیای امروزی هم هنگامی که مردی جاه طلب با زنی از خانواده ای با نفوذ ازدواج میکند، از طریق این ازدواج به دنبال موقعیت اجتماعی و ثروت است . هر مرد جاه طلبی که با دختر رئیسش ازدواج میکند در واقع همان کاری را میکند که زئوس کرد. انتخاب همسری که پیشرفت او را ساده تر میکند، ممکن است حتی به صورت ناخودآگاه توسط زئوسیها دنبال شود. مردان زئوسی جذب زنهایی میشوند که به آنها در راه رسیدن به جاه طلبی های شان کمک میکنند . بسیاری از مردان زئوسی برای پیشرفت، در دوره ی جوانی ازدواج میکنند. برای چنین مردانی ازدواج در سنین جوانی مهم است. اگر مردی در دوران جوانی به خاطر عشق ازدواج کند ،احتمالا کهن الگوی زئوس در او خیلی فعال نیست. از دیدگاه زئوس زنی که انتخاب میشود ممکن است خیلی برای ازدواج مناسب نباشد، اما به مرد زئوسی در راه رسیدن به خواسته هایش به صورت خودآگاه یا حتی ناخودآگاه ،کمک میکند.
چنین مردی در زندگی روی همسرش تسلط دارد و ازدواج او ازدواجی پدرسالارانه خواهد بود .در این ازدواج زن باید وظایف خود را به درستی انجام دهد، مگر این که آن قدر اقتدار داشته باشد که بتواند مرد زئوسی را تغییر دهد.
بسیاری از مردان زئوسی پس از تمام شدن ماه عسل دیگر برای زندگی و همسر خود وقت کافی ندارند .چنین مردی به همسر و خانواده اش میگوید که اگر بیش از اندازه به کار مشغول است ،فقط به خاطر خانواده است. زنان این گونه مردان ،توجه کافی را از شوهران خود دریافت نمیکنند و بسیاری از آنها باید این تعریف از ازدواج را بپذیرند. جالب است که این مسئله به طور کلی در حال تغییر است و بسیاری از زنانی که با مردان زئوسی ازدواج کرده اند به ویژه آنها که کهن الگوی هرای قوی دارند، در حال ترک این ازدواج ها هستند.
فرزندان
مردان زئوسی فقط خواهان فرزند نیستند؛ آنها دوست دارند خانواده ای پر جمعیت تشکیل بدهند و به پیشرفت فرزندان خود کمک میکنند .پدران زئوسی از نظر احساسی با فرزندانشان فاصله دارند، در حالی که به شکل فیزیکی حضور دارند و پدرانی مقتدر هستند. پدران زئوسی میتوانند نوع زندگی خودشان را به فرزندان تحمیل کنند و زندگی ای را که فرزندانشان برای آن ساخته شده اند، از آنها بگیرند .اقتدار پدران زئوسی این کار را برای آنها ساده کرده است. تبعیضهای این پدران نسبت به فرزندان و درک اشتباه آنها باری سنگین را روی دوش فرزندان قرار میدهد. فرزندان آنها همواره به دنبال گرفتن تأیید پدران هستند و هر کاری را برای این تأیید انجام میدهند؛ در صورتی که آنها نتوانند این تأیید را به دست بیاورند ناامید و ناراحت می شوند.
تمامی کهن الگوهای نسل دوم در کوه المپ ،زئوس را پدر خود میدانستند .زئوس برخی از آنها را به دیگران ترجیح میداد ،برخی را طرد کرده بود و از برخی دیگر سوء استفاده میکرد .در جوامع پدر سالارانه که ارزشهای زئوسی حاکم است، چنین اتفاقی رخ میدهد. این که چگونه فرزندی با ویژگیهای زئوسی پدر کنار می آید، به کهن الگوی درونی او بستگی دارد.
میان سالی
گاهی در سالهای میانی زندگی مردان زئوسی دقت میکنند که چقدر در زندگی موفق بوده اند و چقدر تا موفقیتی که آرزویش را دارند ،باقی مانده است. آنها ممکن است به تعطیلاتی طولانی مدت بروند یا تغییراتی در زندگی خود ایجاد کنند. مردان زئوسی از تمام توانشان برای رسیدن به آنچه میخواهند بهره میگیرند و در این راه از دیگران هم استفاده میکنند.
میان سالی زمانی است که مردان زئوسی موفق متوجه میشوند به اوج خواسته های خود رسیده اند. این اوج ممکن است مالکیت شرکت یا مزرعه ای باشد یا رسیدن به مقام ریاست در سازمانی .برای این که مرد زئوسی موفق باشد، حتما لازم نیست به میلیونری معروف تبدیل شود .زئوسی موفق فردی است که به هدفهایی که برای خود تعیین کرده رسیده است و به همین دلیل از زندگی اش رضایت دارد در این حالت ممکن است میان سالی زمانی باشد برای استراحت و لذت بردن از جایگاهی که این زئوسی در آن قرار دارد.
میان سالی هم چنین ممکن است برای مرد زئوسی زمان بحرانهای احساسی باشد، در این دوره معمولا بخشهایی از وجود او یا رابطه هایی که آن را نادیده گرفته ،به سطح می آیند. ممکن است فرزندان او که به بلوغ رسیده اند مشکلاتی ایجاد کنند. ممکن است همسرانشان آنها را ترک کنند یا به حمله ای قلبی دچار شوند ممکن است چنین فردی در میان سالی طرد شود و دوست نزدیکی برایش باقی نمانده باشد.
هر صورت در میان سالی تأکید و توجه مردان زئوسی دچار تحول میشود .در میان سالی این مردان دوست دارند وقت خود را با کسانی بگذرانند که کمتر به آنها توجه کرده اند .مردان زئوسی در میان سالی به این فکر می افتند که به روابط خود عمق بدهند. در این زمان است که اگر اتفاقی برای نزدیکانشان رخ بدهد، متوجه میشوند دیگران چقدر برای آنها مهم هستند.
سالهای پایانی
اگر در سالهای پایانی مرد زئوسی به درون نگری و تأمل در عمق وجود خود بپردازد ،متوجه خواهد شد که تحمیل اراده و اقتدار او در تمام زوایای زندگی ریشه دوانده است. اگر او زئوسی موفقی باشد، احتمالاً دوباره نیاز به اقتدار را حس می کند. آیا او میتواند چنین نیازی را رها کند؟ فرقی نمیکند که او صاحب یک فروشگاه کوچک خانوادگی است یا شرکتی چند میلیاردی رها کردن این نیاز برای او سخت خواهد بود؛ مگر این که رشد کرده باشد این کهن الگو را پشت سر گذاشته باشد و به فردی خردمند تبدیل شده باشد. درست مثل پدرهای اسطوره ای یونان باستان که همگی از پسران خود هراس داشتند .مردان زئوسی هم این ترس را در وجودشان حس میکنند. مرد زئوسی پسر یا پسرانش را به عنوان رقبای خود به حساب می آورد. او حتی ممکن است با نوشتن وصیت نامه ای عجیب و غریب سعی کند اموال و دارایی هایش را حتی پس از مرگ هم کنترل کند. تلاش برای کنترل هر چیزی ،سرنوشت مردی است که فرمانبردار کهن الگوی زئوس در وجود خود است.