کتاب شادمانی درونی

معرفی کتاب شادمانی درونی 


فهرست کتاب

بخش اول: هیجان مثبت

فصل اول- احساس مثبت و منش مثبت

فصل دوم- چگونه روان‌شناسی راه خود را گم کرد و من راه خود را یافتم؟

فصل سوم- چرا زحمت شادبودن را به خود بدهیم؟

فصل چهارم- آیا می‌توان به نحو پایداری خود را شادتر ساخت؟

فصل پنجم- رضایت در مورد گذشته

فصل ششم- خوش‌بینی در مورد آینده

فصل هفتم- شادی در زمان حال

بخش دوم- قابلیت و فضیلت

فصل اول- احساس مثبت و منش مثبت

فصل دوم- چگونه روان‌شناسی راه خود را گم کرد و من راه خود را یافتم؟

فصل سوم- چرا زحمت شادبودن را به خود بدهیم؟

فصل چهارم- آیا می‌توان به نحو پایداری خود را شادتر ساخت؟

فصل پنجم- رضایت در مورد گذشته

فصل ششم- خوش‌بینی در مورد آینده

فصل هفتم- شادی در زمان حال

فصل هشتم- تازه کردن قابلیت و فضیلت

فصل نهم- قابلیت‌های اختصاصی شما

بخش سوم: در عمارت‌های زندگی

فصل اول- احساس مثبت و منش مثبت

فصل دوم- چگونه روان‌شناسی راه خود را گم کرد و من راه خود را یافتم؟

فصل سوم- چرا زحمت شادبودن را به خود بدهیم؟

فصل چهارم- آیا می‌توان به نحو پایداری خود را شادتر ساخت؟

فصل پنجم- رضایت در مورد گذشته

فصل ششم- خوش‌بینی در مورد آینده

فصل هفتم- شادی در زمان حال

فصل هشتم- تازه کردن قابلیت و فضیلت

فصل نهم- قابلیت‌های اختصاصی شما

فصل دهم- کار و رضایت شخصی

فصل یازدهم- عشق

فصل دوازدهم- فرزندپروری

فصل سیزدهم- تکرار و خلاصه

ضمیمه- واژه‌شناسی و نظریه

منابع

فصل اول- احساس مثبت و منش مثبت

فصل دوم- چگونه روان‌شناسی راه خود را گم کرد و من راه خود را یافتم؟

فصل سوم- چرا زحمت شادبودن را به خود بدهیم؟

فصل چهارم- آیا می‌توان به نحو پایداری خود را شادتر ساخت؟

فصل پنجم- رضایت در مورد گذشته

فصل ششم- خوش‌بینی در مورد آینده

فصل هفتم- شادی در زمان حال

فصل هشتم- تازه کردن قابلیت و فضیلت

فصل نهم- قابلیت‌های اختصاصی شما

فصل دهم- کار و رضایت شخصی

فصل یازدهم- عشق

فصل دوازدهم- فرزندپروری

فصل سیزدهم- تکرار و خلاصه

ضمیمه- واژه‌شناسی و نظریه

واژه‌نما

فصل اول- احساس مثبت و منش مثبت

فصل دوم- چگونه روان‌شناسی راه خود را گم کرد و من راه خود را یافتم؟

فصل سوم- چرا زحمت شادبودن را به خود بدهیم؟

فصل چهارم- آیا می‌توان به نحو پایداری خود را شادتر ساخت؟

فصل پنجم- رضایت در مورد گذشته

فصل ششم- خوش‌بینی در مورد آینده

فصل هفتم- شادی در زمان حال

فصل هشتم- تازه کردن قابلیت و فضیلت

فصل نهم- قابلیت‌های اختصاصی شما

فصل دهم- کار و رضایت شخصی

فصل یازدهم- عشق

فصل دوازدهم- فرزندپروری

فصل سیزدهم- تکرار و خلاصه

ضمیمه- واژه‌شناسی و نظریه

نمایه

فصل اول- احساس مثبت و منش مثبت

فصل دوم- چگونه روان‌شناسی راه خود را گم کرد و من راه خود را یافتم؟

فصل سوم- چرا زحمت شادبودن را به خود بدهیم؟

فصل چهارم- آیا می‌توان به نحو پایداری خود را شادتر ساخت؟

فصل پنجم- رضایت در مورد گذشته

فصل ششم- خوش‌بینی در مورد آینده

فصل هفتم- شادی در زمان حال

فصل هشتم- تازه کردن قابلیت و فضیلت

فصل نهم- قابلیت‌های اختصاصی شما

فصل دهم- کار و رضایت شخصی

فصل یازدهم- عشق

فصل دوازدهم- فرزندپروری

فصل سیزدهم- تکرار و خلاصه

ضمیمه- واژه‌شناسی و نظریه

 

مقدمه کتاب

در نیم قرن گذشته روان شناسی تنها بر موضوع واحد بیماری روانی متمرکز بوده و بسیار خوب هم از عهده آن برآمده است. اکنون روان شناسان این توانایی را دارند که هر کدام از مفاهیم ،افسردگی اسکیزوفرنی و الکلیسم را که زمانی گنگ و مبهم بوده اند با دقت قابل توجهی اندازه گیری نمایند ما اکنون اطلاعات زیادی در مورد چگونگی شکل گیری این مشکلات در طول زندگی داریم و چیزهای بسیاری هم در مورد علل ژنتیکی، بیوشیمیایی و روان شناختی آنها میدانیم مهمتر از تمامی این موارد ما آموخته ایم که چگونه این اختلالات را برطرف کنیم در آخرین برآوردی که به عمل آورده ام دریافته ام که چهارده مورد از موارد مختلف اختلال روانی عمده با استفاده از داروها و اشکال خاصی از روان درمانی به طرز مؤثری قابل درمان هستند( و دو مورد از آنها کاملاً علاج پذیر میباشند.) اما این پیشرفت با هزینه بالایی حاصل شده است به نظر میرسد که برطرف ساختن حالاتی که زندگی را مشقت بار مینمایند اولویت را از ایجاد حالتهایی که بر ارزشمندی زندگی می افزایند سلب کرده است آنچه مردم میخواهند فراتر از رفع ضعفهایشان است.
و آنها خواهان زندگی سرشار از معنی هستند و نمیخواهند تا فرا رسیدن مرگ با اضطراب بیقراری روزگار بگذرانند شاید شما هم مانند من زمانی که شب هنگام در بستر بیخوابی به سراغتان میآید به این فکر کرده باشید که چگونه میتوان در زندگی از مثبت دو به مثبت هفت صعود کرد نه اینکه فقط از منفی پنج به منفی سه رفته و هر روز اندکی از میزان مشقت بار بودن زندگیتان بکاهید اگر شما چنین شخصی هستید احتمالاً حوزة روان شناسی را به طرز حیرت آوری دلسرد کننده یافته اید ولی اکنون زمان شکوفایی علمی فرا رسیده است که در صدد درک هیجان ،مثبت ایجاد قابلیت و فضیلت و ارائه رهنمود برای یافتن آن چیزی است که ارسطو آن را زندگی خوب» نامیده است.

در اعلامیه استقلال، جستجوی شادی به عنوان حق تمامی آمریکاییها محفوظ داشته شده و این در قفسه های کتابهای رشد فردی در تمامی کتاب فروشی های آمریکا مشهود است. اما شواهد علمی موجود دورنمای روشنی را برای توانایی افراد برای تغییر پایدار سطح شادی زندگی نشان نمیدهد این شواهد علمی بیشتر بر این دلالت دارند که هر کدام از ما از یک دامنه شادی ثابت - درست همانند وزنمان - برخورداریم و درست همان گونه که تقریباً همیشه افراد وزنی را که به واسطه ی رژیم غذایی از دست میدهند، مجدداً به دست می آورد، افراد غمگین هم به شادی پایدار دست پیدا نمیکنند و کسانی هم که شاد هستند به غمگینی پایدار مبتلا نمیشوند
اما تحقیقات جدید بیانگر این است که افزایش پایدار شادی امکان پذیر است و یک جنبش جدید یعنی روانشناسی مثبت گرا به افراد نشان میدهد که چگونه زندگی خود را در بالاترین سطح از شادی ممکن سپری کنند نیمۀ نخست کتاب حاضر در مورد درک هیجانات مثبت و افزایش آنها میباشد.
در حالیکه نظریه مبنی بر ناممکن بودن افزایش پایدار شادی مانعی بر سر راه تحقیقات علمی در این زمینه است اما مانع عظیمتری هم وجود دارد و آن. هم این باور است که شادی و به طور کلی تر هرگونه انگیزش مثبت انسانی غیراصیل .است. من این دیدگاه فراگیر در مورد ماهیت انسان را که در فرهنگهای مختلف وجود دارد جزم اندیشی «پوسیده و نخ نما مینامم چنانچه کتاب حاضر در صدد برانداختن عقیده ای باشد، آن عقیده همین باور خواهد بود.
عقیده «گناهکاری ذاتی قدیمی ترین تجلی جزم اندیشی پوسیده و نخ نما» است، اما این تفکر در جامعه دموکراتیک و سکولار ،غرب هنوز از میان نرفته است. فروید این عقیده را به روانشناسی کشاند و تمامی تمدن از جمله خلاقیات ،مدرن، علم، مذهب و پیشرفت تکنولوژیکی را دفاعی حساب شده در مقابل تعارض اساسی در رابطه با امیال جنسی و پرخاشگری دوران طفولیت تعریف کرد ما این تعارضات را سرکوب میکنیم، زیرا اضطرابی غیر قابل تحمل ایجاد میکنند و این اضطراب تبدیل به انرژی ایجاد کننده تمدن می شود بنابراین علت اینکه من اکنون پشت کامپیوترم نشسته و این پیشگفتار را می نویسم - به جای اینکه در صدد تجاوز به عنف و قتل برایم این است که من دست به «جبران زده ام و خود را آماده کرده ام که با موفقیت از خود در مقابل تکانه های ددمنشانه ی زیربنایی دفاع کنم فلسفۀ فروید که با بر افتادن پرده تا این اندازه عجیب و غریب است راه خود را به فعالیتهای روان پزشکی و روان شناختی روزمره باز کرده است. جایی که بیماران گذشته خود را برای یافتن تکانه های منفی و رویدادهایی که هویت آنها را تشکیل داده است زیر و رو میکنند به این ترتیب رقابت جویی بیل گیتس، در واقع تمایل او برای پیشی گرفتن بر پدر و مخالفت پرنسس دیانا با مینهای زمینی صرفاً نتیجه والایش نفرت مرگبار او نسبت به پرنس چارلز و سایر اعضای خاندان سلطنتی است.

همچنین باورهای پوسیده و نخ نما مانع درک ماهیت انسان در هنر و علوم اجتماعی میشود نمونه ای از هزاران مثال در این زمینه اثری با عنوان زمان غیرعادی» است که تاریخ جذاب فرانکلین و النور روزولت و نوشته دوریس کرنس گودوین - یکی از بزرگترین دانشمندان در قید حیات علوم سیاسی - میباشد گودین در تأمل در مورد اینکه چرا النور اینگونه زندگی خود را صرف کمک به مردم سیاه فقیر و ناتوان میکرد به این نتیجه می رسد که این کار او برای جبران خودشیفتگی مادرش و الکلیسم پدرش بود گودین هیچگاه به این احتمال اشاره ای ندارد که انگیزه عمیق الین روزولت کسب فضیلت بوده باشد. انگیزشهایی از قبیل رعایت انصاف و پایبندی به وظیفه به عنوان مسایل بنیادین کنار گذاشته میشوند؛ برای اینکه تحلیل به لحاظ آکادمیک پذیرفتنی باشد، باید انگیزشی نهفته و منفی در ورای خوبی وجود داشته باشد!
من نمیتوانم این را به تأکید بگویم که با وجود مقبولیت گسترده جزم اندیشی «پوسیده» و «نخ نما در دنیای مذهبی و سکولار قابلیت و فضیلت از انگیزه های منفی ناشی شده اند من بر این باورم که تکامل خصوصیات خوب و بد را با هم پرورده است و تعداد نقشهای انطباقی انتخاب شده در جهان برای ،اخلاق ،همکاری فداکاری و خوبی به اندازه نقشهای اختیار شده برای ،قتل ،دزدی خودخواهی و تروریسم است.

این مفروضه دو بعدی سنگ بنای نیمه دوم کتاب حاضر است شادی اصیل از شناسایی و پرورش بنیادی ترین قابلیت ها و استفاده از آنها در عشق فرزند پرروی و کار روزمره حاصل میشود. روان شناسی مثبت گرا، سه ستون دارد نخست مطالعۀ هیجان مثبت دوم مطالعه خصوصیات مثبت و مهمتر از همه قابلیتها و فضیلت ها و همچنین توانایی هایی مانند هوش و عادت به ورزش سوم مطالعه نهادهای مثبت از قبیل دموکراسی خانواده های نیرومند و جستجوی آزادی است که از فضیلت ها حمایت میکند و آنها هم به نوبه خود حامی هیجانات مثبت .هستند به عنوان مثال هیجانات مثبت ،اطمینان امید و اعتماد نه زمانی که زندگی با سهولت پیش می رود بلکه در مواقع دشواری بیشترین کمک را به ما کنند.

در موقع دشواری درک و دسترسی به نهادهای مثبت نهادهایی مانند دموکراسی. خانواده نیرومند و مطبوعات ،آزاد از اهمیت اساسی برخوردار است. در مواقع دشوار، درک و ایجاد قابلیت ها و فضیلت ها - از جمله شجاعت ،دوراندیشی ،انسجام، برابری، وفاداری ـ از مواقع آسایش ضرروی تر است از زمان یازده سپتامبر ۲۰۰۱، من در مورد مناسبت روان شناسی مثبت گرا بسیار تأمل کرده ام آیا در زمان دشواری درک و تسکین رنج، درک و ایجاد شادی را ناممکن می سازد؟ من چنین فکر نمیکنم کسانی که ناتوان افسرده یا خودکشی گرا هستند به چیزهایی بیش از تسکین رنج خود فکر میکنند. این اشخاص گاهی اوقات شدیداً  به ،فضیلت ،هدف انسجام و معنی میاندیشند. تجاربی که هیجان مثبت را ایجاد میکنند باعث میشوند که هیجان منفی به سرعت محو شود قابلیت ها و فضیلت ها - همانطور که در ادامه خواهیم دید - به عنوان حفاظی در مقابل بدبیاری ها و اختلالات روان شناختی عمل کردهاند و میتوانند کلید رسیدن به بهبودی باشند بهترین درمانگران صرفاً به التیام آسیب اکتفا نمیکنند آنها افراد را برای شناسایی و ایجاد قابلیتها و فضیلت هایشان یاری میدهند
بنابراین روانشناسی مثبت گرا این امیدواری روشن را بسیار جدی می گیرد که اگر شما خود را در زندگی با خوشیهای ناچیز و بی دوام رضایتمندی اندک، فقدان معنی و هدف گرفتار ،بیابید راهی برای رهایی وجود دارد این راه شما را به سمت تفرجگاه لذت و رضایتمندی و از آنجا به سمت سرزمین قابلیت و فضیلت و در نهایت به قله های خوشنودی و رضایت یعنی یک زندگی سرشار از معنی و هدف، رهنمون میشود.

 

۵
از ۵
۱ مشارکت کننده

جستجو در مقالات

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش