کتاب آموزش محبت به کودکان

معرفی کتاب آموزش محبت به کودکان 

 



فهرست کتاب 

مقدمه ی مترجم
فصل اول : درباره ی ارتباط بدون خشونت

فصل دوم = زبان قلب

فصل سوم = گفتگوی قلب با قلب

 

مقدمه ی مترجم
آنچه در پی می خوانید متن صحبتهای مارشال روزنبرگ در کنفرانس ملی معلمان مدرسه های مونته سوری در ایالت کالیفرنیا در سال ۱۹۹۹ است. ارتباط بدون خشونت یک مدل ارتباطی مبتنی بر مهارتهای کلامی است که در آن نیازهای انسان علت انجام هر عملی میباشد یعنی در پس هر ،عملی نیازی وجود دارد و شاید بتوان ارتباط بدون خشونت را این گونه تعریف کرد: «خلق و نگهداری کیفیتی از ارتباط که تحقق بخش نیازهای طرفین ارتباط باشد. من بر این اعتقادم که این الگو در هر موقعیت و موضوعی کارایی دارد و می توان از آن در نظام آموزشی روابط خانوادگی رفتار سازمانی و... استفاده کرد مرکز ارتباط بدون خشونت تقاضا دارد افراد قبل از آن که مدرس رسمی این مرکز باشند در ارائه ی این محتوا ارتباط بدون خشونت را به عنوان مأخذ ذکر کنند ولی آموزش را با عنوانی دیگر ارائه دهند؛ به همین دلیل انتقال مفاهيم این الگوی ارتباطی در ایران با نام زبان زندگی صورت میگیرد ،  این مجموعه نهمین اثر برای آموزش و انتقال مفاهیم ایــن الـگـوی ارتباطی است.
با انتشار این کتاب امیدوارم کاربرد الگوی ارتباط بدون خشونت در محیط ها و موقعیتهای آموزشی روشن تر شود.
شاید برای شناخت این الگو توجه به نمودار زیر مفید باشد. این نمودار بیانگر محدوده ی عملکرد ارتباط بدون خشونت در زندگی است که گاهی آن را زمین بازی زبان زندگی هم می نامیم و مبتنی بر سه بخش است

 

 

۱.داشتن نیت برقراری ارتباط در زمان حال شاید بتوان از نیت و زمان حال به عنوان مشخص کننده های زمین بازی ارتباط بدون خشونت یا زبان زندگی نیز نام برد.
۲. این الگو در سه حیطه یا عرصه مطرح میشود که شاید بتوان آن را سه حالت ارتباط دانست :

الف :  ارتباط با خود یا گفتگوی درونی فرد

ب : دریافت همدلانه دیگران یا شنیدن

ج:  ابراز صادقانه ی خود یا همان گفتن

۳. این الگوی ارتباطی برای خلق و نگهداری کیفیت ارتباط از چهار جزء استفاده میکند که عبارتند از

1. مشاهده، 2.احساس 3. نیاز 4. تقاضا.
ارتباط بدون خشونت فرایندی قابل یادگیری است که مانند هر مهارت دیگر به درک نظری و تمرین عملی نیاز دارد.
شاید توجه به مراحل یادگیری در روان شناسی بتواند برای طراحی مسیر یادگیری کمک کند همچنان که در نمودار زیر مشاهده میکنید، مراحل یادگیری در حیطه ی شناختی از سطحی به سطح دیگر ارتقا می یابد و لازمه ی دستیابی به هر سطح گذر از مراحل قبلی است.

 


پس برای یادگیری و ایجاد تغییر نگرش، اولین گام کسب اطلاعات است که بسیار ضروری و قطعاً ناکافی است. در مرحله ی
دوم قادر خواهیم شد مفاهیم را به زبان خود توضیح دهیم و این را می توان نشانه ی درک ما از مفاهیم و تعاریف دانست. در مرحله ی سوم، به کارگیری آموخته ها مطرح است که لازمه اش تکرار و تمرین است. از این رو است که در کارگاه ها و جلسات همدلی علاوه بر آشنایی با اطلاعات و یادگیری مفاهیم ارتباط بدون خشونت یا زبان زندگی در فراهم کردن فضای تمرین و عملی کردن دانشمان نیز می کوشیم.
در کارگاه های مارشال افراد در تمام اوقات امکانی برای گفتگو و پرسش و پاسخ دارند به همین دلیل شما در متن، گاهی جواب حاضرین را هم خواهید خواند او برای ارائه مطالبش علاوه بر موسیقی (خواندن خودش همراه با نوازندگی) از اجرای نقش استفاده می کند. برای کمک به برقراری ارتباط بهتر با متن با گذاشتن چند عکس تلاش کرده ام متن آموزشی را برایتان ملموس تر کنم تا مثلاً وقتی از گوشهای زرافه صحبت می شود، بتوانید آنچه را مخاطب واقعی دیده است ببینید و تصور کنید.

از اولین کارگاه زبان زندگی و اولین متن منتشر شده در ایران بسیاری چیزها تغییر کرده و آنچه همچنان باقی است قدردانی من از تمام عزیزانی است که مرا در یادگیری این الگو و تلاشــم بـرای گسترش آن حمایت کردند و می کنند بالاخص دوست دارم صمیمانه از فرشته سبحانی و فاران حسامی که در ترجمه، سحر بیرم آبادی، ندا رحیمیان و آتوسا صالحی که در آماده سازی کتاب مرا یاری دادند قدردانی کنم و سپاسگزار انتشارات اختران هستم که همراهیشان مکمل تلاشهایم برای انتشار ارتباط بدون خشونت،  زبان زندگی در ایران بوده است. ارتباط با شما و دریافت نظراتتان میتواند راهنمای مـن بـرای ادامه ی مسیرم باشد، مشتاقانه منتظرم .

۵
از ۵
۱ مشارکت کننده

جستجو در مقالات

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش