کتاب اسرار سایه

معرفی کتاب اسرار سایه 
 


فهرست کتاب

1: تاریک و روشنِ وجود
2: کوله‌ بار درازى که به دنبال خود مى‌کشیم
سایه شخصى؛ پیامد فرهنگ و تمدن
فرهنگ متفاوت؛ کوله‌بار متفاوت
رویارویى با کوله ‌بار مهر و موم شده
سرکوب مردانگى و زنانگى
سرکوب خشم
فرافکنىِ سایه
چرا فرافکنى؟
انواع کوله‌بارها
3: تبعید، شکار و جست ‌وجوى سایه
بازگرداندن فرافکنى‌ها
مرحله اول: فرافکنى
مرحله دوم: فرافکنى روى فرزندان
مرحله سوم: توجیه اخلاقى براى نجات از ناهماهنگى درون
مرحله چهارم: تحقیر پیامد غفلت از قهرمان درون
مرحله پنجم: بازگشت فرافکنى
خوردن سایه
بازیابى سایه به کمک بیان
4: گرامى داشتن سایه (مصاحبه‌اى با ویلیام بوث)
5: ادیان کهن، ادبیات و سایه

 

مقدمه کتاب
رابرت بلای در شعرهایش میگوید باید زندگیتان را تغییر بدهید. مقاومت در برابر این تغییر نه تنها هدر دادن زمان ،است، بلکه خطرناک هم هست. در این مورد اخطار جیکوب بوام را به یاد می آوریم که در ابتدای یکی از کتابهایش از خواننده میخواهد اگر دوست ندارد با خواندن این کتاب تغییرات عملیای در زندگیاش ایجاد ،کند از خواندن کتاب صرف نظر کند، در غیر این صورت خواندن آن کتاب برایش فایده ای نخواهد
داشت ...
در مقاله ای که رابرت بلای درباره اشعار والاس استیونس نوشته است، این کلام تشویش برانگیز بوام تأیید می.شود رابرت بلای، هوش حسی فوق العاده استیونس را تمجید میکند اما در عین حال میگوید که ناتوانی او در تغییر زندگی اش در اشعار بعدی او فاجعه آمیز است. در این کتاب بلای به روشنی از سایه صحبت می.کند او نشان میدهد که چگونه میتوان با شناخت سایه زندگی را تغییر داد تغییری که اگر رخ ندهد فاجعه بزرگی در پی خواهد داشت.

«سایه» یکی از کاربردی ترین واژه ها درباره روان انسان است که کارل یونگ آن را به کار برده است یونگ معتقد است سایه بخشی از روان است که در ناخودآگاه ما نهفته است تعریفی که ماری لوییس تحلیل گر آثار ،یونگ برای سایه ارائه میدهد شفاف است سایه فقط نامی اسطوره ای است برای تمام آنچه درون من وجود دارد و قادر نیستم آن را به طور مستقیم بشناسم میتوان به جای واژۀ سایه از تاریکی نبود روشنایی و بخش سرکوب شده وجود استفاده کرد.

ما بخشهایی در وجودمان داریم که چون دیگران آنها را دوست نداشته اند ناخواسته آنها را به ناخودآگاه فرستاده ایم و به عبارتی آنها را سرکوب کرده ایم غافل از اینکه اینها در روان ما جا خشک کرده اند و از بین نرفته اند. سایه کوله باری دراز است که ما به دنبال خود میکشیم. این کوله بار پر است از بخشهایی از روانمان که یا خودمان تأییدشان نمیکنیم یا پدر و مادر و جامعه مان تأییدشان نمیکنند. در ادامه کتاب راجع به محتویات این کوله بار بیشتر صحبت خواهیم کرد. در اینجا فقط بگوییم که ما از خود واقعی مان دور شده ایم حفظ ظاهر برای اینکه کسی به باطن و درونیات ما پی نبرد نیازمند صرف انرژی زیادی است.پ

علاقه شدید رابرت بلای به مفهوم سایۀ انسان به سالهایی باز میگردد که او تنها در شهر نیویورک زندگی میکرد بلای درباره این دوره افسرده زندگی اش میگوید که رابطه او با سایه اش یکی از مواردی است که آن را در این دوره به روشنی درک کرده است. رابرت بلای میدانست اگر قرار است به او کمکی شود تا از این افسردگی رهایی یابد این کمک از ناحیه وجه تاریک شخصیتش یا همان سایهاش خواهد بود در مجموعهٔ کنونی پژوهشهای بلای درباره سایه بیشتر داستان سرایی وجود دارد تا جملات نظری و تعصب آمیز روان شناسانه او از تصویری به تصویر دیگر حرکت میکند و از تصاویر به داستانهای طنز آمیز و افسانه ها میرسد.
جمع آوری مطالبی درباره سایه در یک کتاب فکری بود که پس از صحبتی که با راجر ایسون داشتم به ذهنم رسید ایسون پژوهشهای فراوانی در آثار بلای انجام داده است ابتدا به نظر میرسید انجام این کار ساده است. وقتی بلای متن اولیه ای که من و ایسون آن را آماده کرده بودیم دید به خاطر دستخوش اصلاحات زیادی شد. آنچه به دلایل مختلف جا افتاده ،بود ناراحت شد به همین دلیل این متن
بخش اول این کتاب تاریک و روشن وجود به صورت اثری صوتی در مجموعه ای به نام «شاعران معاصر آمریکایی اشعارشان را می خواننده در سال 1971منتشر شده است. بخش دوم و سوم برگرفته از مقاله ای است که در سال 1983برای همایشی در سان فرانسیسکو به نام «چهره دشمن» فرستاده شد. بخش چهارم مکالمه ای است میان من و بلای حدود یک سال پس از این همایش در بخش پنجم بلای خواننده را آزاد میگذارد تا در جنگل پرسایه اشعار والاس استیونس به گشت و گذار بپردازد. این بخش اولین بار در سال 1976در کتاب اشعار آمریکا به چاپ رسید و توسط ویلیام هین ویرایش شد.

 

۵
از ۵
۱ مشارکت کننده

جستجو در مقالات

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش