کتاب تئوری انتخاب برای والدین و نوجوانان

معرفی کتاب تئوری انتخاب برای والدین و نوجوانان


فهرست کتاب 

فصل اول : زمانی کنترل اوضاع را در دست میگیرید که از کنترل کردن دست بردارید
فصل دوم : تئوری انتخاب و کنترل بیرونی را با هم ترکیب نکنید
فصل سوم : دختر نوجوانی که درس نمی خواند و شبها دیر به خانه می آمد

فصل چهارم : پزشک متخصصی که پسرش درس نمی خواند
فصل پنجم : دونالد رابرت باب و کورتیس
فصل ششم :  واقعیت درمانی و تئوری انتخاب 
فصل هفتم :  نوجوانانی که نمیتوان با آنها کنار آمد
فصل هشتم :  کاربستهای دیگر تئوری انتخاب بی اشتهایی روانی در نوجوانان
فصل نهم :  نوجوانان و اعتیاد به مواد مخدر ذبح خشنودی در پای لذت جویی

فصل دهم :  کنار آمدن با نوجوانی که به او برچسب اسکیزوفرنی زده بودند.

فصل یازدهم :  اگر به ما هم آن گونه درس میدادند ما نیز یاد گرفته بودیم

فصل دوازدهم : فرزندان ناخشنود برایند روابط غير منطقى والدين
فصل سیزدهم : مشاور مدرسه به عنوان والد
فصل چهاردهم : ملاقات دوباره با تری و استردوم
فصل پانزدهم : نقش بهبود روابط والدین در خشنودی نوجوانان

مقدمه کتاب
کتاب حاضر دانش تئوری انتخاب و مهارت ویلیام گلسر را در جایگاه واقعیت درمانگر در خصوص مشکلات نوجوانان و چالشهای والدینشان به طور عینی و با مثالهای بالینی و تربیتی در اختیار خواننده میگذارد گلسر مدعیست اگر والدین این کتاب را به دقت بخوانند درک عمیق تری از سازوکار رفتار فرزندشان به دست خواهند آورد و در سایه این درک عمیق علمی و بسیار کاربردی میتوانند رابطه بهتری با فرزندانشان برقرار کنند از فرایند و موهبت کم نظیر فرزند پروری لذت ببرند و از ابتلای نوجوانان به رفتارهای تخریبگر و خود تخریبگر نیز پیشگیری کنند

در متن کتاب گلسر مکرر خواننده را به کتاب اصلی اش تشوری انتخاب و مشاوره با تئوری انتخاب ارجاع داده است. اگر آموزه های این کتاب را مفید یافتید، خواندن کتاب تئوری انتخاب میتواند سودمندیهای بیشتری در سراسر زندگی برایتان به ارمغان بیاورد.
در حین ترجمه این کتاب بارها و بارها هنگامی که به جملاتی میرسیدم که گلسر با زبان ساده همه فهم و بر مبنای چارچوب منسجم تئوری انتخاب رفتارهای پیچیده و به ظاهر بغرنج نوجوانان را مانند بی اشتهایی روانی افسردگی، لجاجت و بدقلقی گرایش به مواد مخدر، و رفتارهای سایکوتیک تشریح کرده و به والدین توصیه های عملی برای کمک به نوجوان و خودشان ارائه داده، همواره خطاب به پدر مادرهای نوجوان دار این شعر به ذهنم کند می رسید که

 ظلم بر خویش کند هر که نخواند ما را

این کتاب همانند بسیاری از دیگر کتابهای خودیاری نیست که بدون توجه به تفاوتهای فردی و ویژگیهای منحصر به فرد هر کودک و نوجوان توصیه های کلی و عمومی به والدين می دهد . اساس کتاب بر یک تئوری منسجم است و سپس با فهم مبانی اصلی رفتار کودک و نوجوان در سراسر  کتاب گلسر بر راز و رمز اصلی پرورش فرزند بدون دردسر و چالشهای پی در پی و فرساینده که معمولاً والدین نوجوانان تجربه میکنند ،  تأکید می کند تقریباً در تمام فصول گلسر آموزۀ اصلی تنوری انتخاب را به والدین گوشزد میکند مشکلات روان شناختی یا نشانه های اختلالات روانی و رفتاری در نوجوانان به دلیل وجود یک رابطه مشکل دار با والدین یا دیگر افراد مهم زندگیشان یا از ترس از دست دادن رابطه با آدم مهم زندگیشان و جدا افتادن از دیگران است.
پیام کتاب این است فرزندانتان بیش از پیشرفت در مدرسه و درس و ثمره و فراسوی مهارت آموزی و یادگیری موسیقی و رشته های فنی و ورزشی و المپیاد و... نیازمند داشتن رابطهای خوب صمیمی و رضایتبخش با شما هستند. اگر توانستید چنین رابطه ای را ایجاد و نگهداری ،کنید با خیال آسوده بدانید که فرزندتان خودش راه بهروزی و موفقیت و شادکامی را خواهد یافت. اما در صورت عدم توانایی در ایجاد و نگهداری رابطه با شما و  سپس افراد مهم زندگی اش اگر با یک معلم مشفق و کارامد که بتواند نقش والد دوم را برایش ایفا کند برخورد نکند امکان این که به سمت مشکلات روان شناختی و اختلالات رفتاری یا اعتیاد به مواد مخدر یا الکل بی بندوباری جنسی خشونت و بزهکاری کشیده شود بسیار زیاد است.

حتی اگر به این گونه انتخاب ها دست نزند و وارد دانشگاه یا همان فعالیت های آموزشی مورد نظر شما شود باز هم احتمال این که فردی شاداب بانشاط، خشنود و رضایتمند باشد و از گذر زمان لذت ببرد بسیار اندک است.
کلید حل معمای فرزند پروری مؤثر و لذت بخش ایجاد و حفظ رابطه است. برای ایجاد این ،رابطه لازم است هفت رفتار پیوند دهنده را انجام دهیم که عبارتند از:

۱)  حمایت

۲) تشویق

3) گوش سپردن

۴)  پذیرش او همان گونه که هست

۵)  اعتماد

۶) احترام

7) مذاکره در باره تفاوت ها و اختلاف ها

و برای نگهداری رابطه لازم است از انجام هفت رفتار یا عادت کشنده رابطه اجتناب کنیم که عبارتند از

۱) انتقاد

۲) سرزنش

۳) شکایت

4) غرغر

۵) تهدید

۶) تنبيه

7) رشوه و باج دادن برای کنترل او

اگرچه پرهیز تمام عیار و کامل از این رفتارها تقریباً غیر ممکن می نماید ولی اگر ضرورت آن را خوب درک کنیم می توانیم بکوشیم هر روز از رفتارهای سازنده یا پیونددهنده کمی بیشتر استفاده کنیم و رفتارهای کشنده رابطه را کمتر به کار گیریم من این کارها را انجام داده ام و اکنون از نتیجه آن و کیفیت رابطه ام با جوان بیست و یک ساله و نوجوان هفده ساله ام بسیار خرسندم. امیدوارم آموزه های ایــن کتاب برای شما نیز سودمند باشد.

۵
از ۵
۱ مشارکت کننده

جستجو در مقالات

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش