کتاب روانشناسی کمال

معرفی کتاب روانشناسی کمال


فهرست کتاب

فصل 1 :  شخصیت سالم.
فصل 2 :  انسان بالغ (الگوی آلپورت)
فصل 3: انسان با کنش کامل (الگوی راجرز )
فصل 4 : انسان بارور (الگوی فروم)
فصل 5 :  انسان خواستار تحقق خود (الگوی مزلو)
فصل 6 :  انسان فردیت یافته (الگوی یونگ)
فصل 7 :  انسان از خود فرارونده الگوی (فرانکل)

فصل 8 : انسان این مکانی و این زمانی (الگوی پرلز)
فصل 9 :  ماهیت سلامت روان

 

مقدمه کتاب 

در شیوه نگرش برخی از روانشناسان به شخصیت آدمی، تغییری بنیادی در حال تکوین است کانون و جهت تازه این نگرش روانشناسی کمال» یا «روانشناسی سلامت» خوانده میشود که به جنبه سالم طبیعت آدمی (صحت روانی میپردازد نه به جنبه ناسالم آن بیماری روانی). هدف روانشناسی ،کمال درمان دچار شدگان به روان نژندی و روان پریشی نیست، بلکه بیداری و رهایی استعدادهای عظیم انسان برای از قوه به فعل رساندن و تحقق بخشیدن به تواناییهای خویشتن و یافتن معنای ژرفتری در زندگی است. خلاصه آنکه روانشناسی کمال میکوشد شخصیت انسان را گسترش و غنا
بخشد و با آنچه پیش از این بر آن تأکید می شده کاملاً تفاوت دارد.

افراد در سنین مختلف و در مراحل گوناگون زندگی به جنبش استعدادبشری مشتاقانه روی می آورند با افزایش توجه مردم به فعلیت و تحقق و گسترش خود به منظور دست یافتن به سطوح عالی هشیاری انواع درمانهای گروهی محبوبیت بیشتری یافته است طرحها و تجویزهای گوناگون نیمه حرفه ای برای حصول تحقق خود به صورت کتابهای عامه پسند و مقاله مجلات عرضه گردیده است. عاملان و پیروان جنبش استعداد بشری با شور و شوقی بیصبرانه به کشف سرشت درونی خویش می پردازند، و ظاهراً هر چند شواهد موجود ناقص است به حس هویت و استقلال و توفیقی دست می یابند که برداشتهای سنتی و قدیمیتر روانشناسی از ایجاد و (حتی پذیرش) در زندگانی ،شخصی، برکار و نگرششان پیرامون طبیعت آدمی تأثیر نهاده است. در بعضی از موارد این رابطه مستقیم تر و آشکارتر است. چنانکه خواهیم دید برخی از این نظریه ها تصویر دقیقی از شخصیت پیشنهاددهندگان آنهاست.

در همه حال نظریه ها نمایانگر بینشهای پویای بنیادگذارانشان و همچنین نمودار مشاهدات عمیق و تفسیر آرای نظریه دانان از معنای انسان بودن است و همگی سخنی بدیع و مهم برای گفتن دارند. نظریه ها به ترتیب اهمیت مورد بحث قرار نگرفته اند.

نظریه هایی که در پایان کتاب آمده اند، از آنها که آغاز آمده اند کم ارجتر نیستند. تا آنجا که در توانسته ام نظریه ها را عینی عرضه داشته ام و کوشیده ام تا گرایشهای شخصی و حرفه ای خودم را در این کار دخالت ندهم نظر خود را در پایان هر فصل و یا عنوان «اظهار نظر شخصی آورده ام و پاسخ خود را نسبت به هر یک از آراء بیان داشته ام.

لطفاً هنگام مطالعۀ این قسمتها به یاد داشته باشید که پاسخ من جنبه شخصی دارد و سخنگوی علم روانشناسی یا چیزی و کسی غیر از خودم نیستم امیدوارم این اظهار نظرها خواننده را به تأمل انتقادی و پژوهش وادارد. منظور از این اظهار نظرها انگیزش ،است نه تلقین عقیده. به عبارت دیگر پاداشی است که در ازای نوشتن این کتاب به خودم داده ام. از همسرم سیدنی ،الن برای کمک حرفه ای و شخصی اش سپاسگزارم او در خلال تحصیلات فوق لیسانسش به هر طریق که بود، اوقاتی را به جستجوی مآخذ اختصاص داد دستنوشته را ویراست، و درباره سبک و محتوای مطالب پیشنهادهای با ارزشی ارائه داشت
دو آن شولتس

۵
از ۵
۱ مشارکت کننده

جستجو در مقالات

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش